• Integratie onderwijs en werving

    Campagne

    coming soon Lees meer...
  • Het verhaal van de Nederlandse Jazz

    Campagne

    Jazz is springlevend erfgoed! Tradities worden continu overgedragen van oudere op jongere generaties. Met dit gegeven voor ogen legt het Nederlands Jazz Archief de veelbewogen levensverhalen van bekende jazzmuzikanten vast. Lees meer...
    1/5
  • Tv-kijkers verbeelden hun puberteit

    Campagne

    Hoe ervaren kijkers hun puberteit? En hoe verbeelden zij hun ervaringen? De leukste bijdragen kwamen op TV. Lees meer...
    1/12
  • Creatief met energie

    Campagne

    Studentenhuizen strijden om de titel 'Het Duurzaamste Studentenhuis' door energie-besparende acties op een originele manier uit te voeren. Lees meer...
    1/9
  • Volledig door vrijwilligers

    Campagne

    Bijzondere weetjes en ambassadeurs tonen wat nog niet iedereen weet: Wikipedia, volledig door vrijwilligers. Lees meer...
    1/6

Hoe overleef jij...?

Hoe Overleef Ik…? is een website die gekoppeld is aan de gelijknamige televisieserie van de AVRO. De serie is gebaseerd op de kinderboeken van Francine Oomen en belicht op humoristische en educatieve wijze typische puberproblemen. De website gaat een stap verder: hier worden pubers uitgedaagd thema’s uit hun eigen leven te ontdekken én te verbeelden.

We weten dat sociale media zoals Hyves en Facebook pubers dwingen na te denken over wie ze zijn of zouden willen zijn. De structuur van deze media is echter beperkt, en de wijze waarop pubers zich tonen eenzijdig. Wij vonden het een uitdaging hen te prikkelen om met humor en fantasie naar zichzelf te kijken, en een (web-)omgeving te creëren waar ze zich veilig zouden voelden hun gedachten en ideeën op creatieve wijze te delen met leeftijdsgenoten.

Ik word heel vaak niet geaccepteerd om wie ik werkelijk ben en dan ga ik me anders voor doen. Door de website van Hoe Overleef Ik…? ben ik mij gaan realiseren dat ik niet de enige ben. Nu is het mijn doel om anderen te helpen, door mijn ervaringen met hen te delen.’
— Merijn, 14 jaar

Op de website werden zij uitgedaagd te filmen, schrijven of fotograferen en deze ‘acties’ toe te voegen via hun eigen profielpagina. Ook konden ze elkaars acties bekijken en becommentariëren. Door de kijkers op deze wijze (deels) verantwoordelijk te maken voor de inhoud, ontstond er een bijzondere en dynamische online-gemeenschap.

‘Echt een leuk idee die acties, maar het is nog leuker dat je elkaar beter kunt leren kennen! Door het stukje wat je bij je inzending zet krijg je iedere keer een beter beeld van iemand.’
— ‘lovertje66’, 13 jaar

Wij hebben dit mediaconcept ontwikkeld in samenwerking met filmmaker Ties Schenk tijdens de masterclass Sandberg@Mediafonds. Het is gerealiseerd in samenwerking met de AVRO.

Hoeoverleefik.avro.nl

Bekijk de website

Teaser

Awards

Hoeoverleefik.avro.nl genomineerd voor YOaward!
Hoe overleef ik...? genomineerd voor Rose d'Or