• Case dienstinnovatie

    Service Design

    Op welke wijze moderniseert de bibliotheek? Studenten ontwerpen een app waarbij de collectie van de bibliotheek op innovatieve wijze wordt ontsloten. Lees meer...
    Met dichttweets reageren op nieuws. Concept van Florian Verhagen. Lees korte verhalen terwijl je wacht, op de trein bijvoorbeeld. Concept van Marissa van Roon. Broodje aap verhalen van de stad checken en verzamelen. Concept van Britt Hoogenboom
    1/4
  • Workshop Design Research

    Service Design

    Studenten ontwerpen een tool die 65-plussers een plek geeft in de moderne samenleving. Lees meer...
  • Module Shadowing

    Service Design

    Bij de keuzemodule Shadowing ga je mensen in een specifieke omgeving volgen. Goed in kaart brengen wat mensen doen én waarom kan jou helpen om het leven van mensen te verbeteren. Lees meer...
    1/4
  • Module Design Research

    Service Design

    Tijdens deze module van 10 weken ga je aan de slag met het research gedeelte van het service design proces. Je gaat de behoeften, verhalen en verlangens van mensen ontdekken rondom een thema. Lees meer...
    1/2
  • Module Co-Creation

    Service Design

    Voor een service designer is het belangrijk om te weten waarom mensen doen zoals ze doen. Door samen met gebruikers nieuwe concepten te ontwikkelen help je ze met het uitdrukken van hun beleving, dromen en behoeften. Lees meer...
    1/3
  • Workshop Reframen

    Service Design

    In 7 stappen de vertaalslag maken van onderzoek naar ontwerprichting. Deze workshop is speciaal ontwikkeld voor studenten die meedenken over oplossingen voor complexe vraagstukken, innovatie- en veranderingstrajecten. Lees meer...
    1/5

Reframen

Met Madelinde Hageman en in samenwerking met Kees Dorst is de workshop REFRAMEN voor het HBO onderwijs tot stand gekomen. In de workshop REFRAMEN gaan studenten in 7 stappen* de vertaalslag maken van onderzoek naar inzichten om vervolgens een innovatieve ontwerprichting in te slaan. Deze stappen, die elk tot een visualisatie leiden, doorlopen zij in één dag. De workshop is speciaal ontwikkeld voor studenten die meedenken over oplossingen voor complexe vraagstukken, innovatie- en veranderingstrajecten.

De studenten leren tijdens deze workshop de bijbehorende problematiek en achterliggende vragen van hun case te doorgronden en goed te visualiseren. Ze gebruiken daarbij materiaal uit eigen onderzoek. Door het complexe vraagstuk te ‘reframen’ openen ze een veld aan nieuwe perspectieven, realistische kansen en onverwachte inzichten. Zo kan een onoplosbaar vraagstuk opeens oplosbaar worden.

Ik grijp tijdens het ontwerpen nog steeds terug
naar mijn uitkomsten uit deze workshop.
— student Service Design

RESULTATEN
- Student kan eigen (embedded) onderzoek ‘framen’, ‘reframen’ en visualiseren.
- Student toont een steviger eigenaarschap van de opdracht.
- Student heeft aanknopingspunten om betrokken partijen te betrekken en mee te nemen in de nieuwe richting van het vraagstuk.

* Gebaseerd op de Frame Innovation Method van prof. Kees Dorst

Expert interview voor Amsterdam Creative Industries