• Boek wordt monument

    Social design

    Familieleden van vermoorde arbeiders uit Guatemala doorbreken het zwijgen. Het boek blijkt een monument voor de slachtoffers. Lees meer...
    1/12
  • Modern herdenken

    Social design

    Op welke wijze is de oorlog te herdenken, wanneer je deze zelf niet hebt meegemaakt? Met deze herdenkingsapp haal je de slachtoffers even uit de vergetelheid. Lees meer...
    Selecteer een leeftijd en haal een oorlogsslachtoffer uit de vergetelheid Start de minuut herdenken Een ander slachtoffer herdenken
    1/4
  • Anoniem lekken naar de pers

    Social design

    Publeaks stelt klokkenluiders in staat om anoniem en veilig te lekken naar belangrijke Nederlandse persorganisaties. Lees meer...
    1/8
  • Aandelenmarkt voor scholieren

    Social design

    Aandelenmarkt waarop middelbare scholieren twee weken lang zelf beurshandelaar zijn. Actie is noodzakelijk! Lees meer...
    1/6
  • Een ‘visueel Wikipedia’

    Social design

    Het project Biebmaps koppelt verschillende (culturele) collecties. Wij maken een visuele vertaling en geven advies over gebruiksvriendelijkheid. Lees meer...
    1/3
  • Positieve journalistiek

    Social design

    Gewone mensen die bijzondere dingen doen. Correspondenten en verslaggevers geven hen een podium. Lees meer...
    Helden en Journalisten
    1/5

One/11

One11.nl is een initiatief van correspondent Bas Mesters, dat een andere wijze van journalistiek wil bedrijven. Niet zozeer de brandende actualiteit, maar verhalen die doorgaans het nieuws niet halen komen aan bod. Verhalen van mensen die vanuit een betrekkelijke anonimiteit projecten ondernemen met een grote impact. Die niet breken, maar bouwen. Deze verhalen worden voorgedragen door journalisten en correspondenten van over heel de wereld.

‘Website One/11 is journalistiek nieuwjaarscadeau tegen cynisme’
— de Volkskrant

Vrijwel alle Nederlandse media werkten mee aan dit initiatief en ook wij participeerden. Op uitnodiging van Bitman ontwierpen we belangeloos de identiteit en website van One/11. In het ontwerp van deze website – een ‘catalogus van verhalen’ – leggen we de nadruk op steeds elf portretten van ‘helden’. De navigatie benadrukt de vijf journalistieke w’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom; maar ook het belangrijke zesde en symbolische ‘wat nu?’

‘Mooi initiatief, rijke site’
— Femke Halsema op Twitter.

Het ontstaansproces van dit project is te zien in: The making of One/11